In 1995 en 1997 publiceerde J.D. de Kort zijn bewerking van de lidmatenregisters van de Hervormde gemeenten Leidschendam en Wilsveen. Deze bestanden zijn opgenomen in de inventaris van het archief van de Hervormde gemeente.

Lidmatenregisters

De lidmatenregisters betreffen de registratie van personen die belijdenis van hun geloof aflegden. Dit waren meestal jongvolwassenen (ca. 18 jaar oud) die nog in het ouderlijk huis woonden. Ook betreft het personen die toetraden op attestatie, oftewel met een getuigschrift van een andere kerkelijke gemeente.

Tips en weetjes

De Hervormde gemeente Wilsveen (onder Stompwijk) ontstond aan het einde van de 16e eeuw. In 1655 werd de Hervormde gemeente Leidschendam hier van afgesplitst met een eigen kerk aan de Leidschendam. In 1818 zijn beide kerkelijke gemeenten weer samengevoegd.

Hulp nodig?

Heeft u vragen of wilt u advies over uw onderzoek? Bezoek onze studiezaal. Onze ervaren medewerkers helpen u graag verder. Of neem per e-mail of telefonisch contact met ons op.