In het Haags Gemeentearchief liggen de verhalen van de bezetting en bevrijding van onze stad opgeslagen in documenten, op film en op foto’s. In het kader van "75 jaar Vrijheid" ging de Haagse acteur en Tweede Wereldoorlog kenner Casper van Bohemen op zoek naar deze verhalen. Casper van Bohemen in het depot van het Haags Gemeentearchief, met voor hem op de tafel het dagboek van Bram Schierbeek

Oorlogsdagboeken als rode draad

In zijn zoektocht in het archief van het Haags Gemeentearchief vond Casper van Bohemen de oorlogsdagboeken van Bram Schierbeek. Deze wetenschapper was onder meer docent biologie aan het Haganum en voorzitter van de Koninklijke Maatschappij voor Natuurkunde Diligentia. In zeven dagboeken heeft hij gedurende de gehele oorlog nauwkeurig bijgehouden wat er van dag tot dag gebeurde.

Deze dagboeken zijn de rode draad geworden in een nieuwe serie van tien filmpjes, waarin Casper van Bohemen de kijker meeneemt in de aangrijpende gebeurtenissen die onze stad overkwamen.

Ongeopende brief Bram Schierbeek ontdekt

Tijdens de ontwikkeling van de serie werd in een van de dagboeken een nog ongeopende brief gevonden van Bram Schierbeek aan zijn vrouw, geschreven toen zij korte tijd gevangen zat in het Oranjehotel. Voordat zij de brief ontving, was ze alweer vrij gelaten en de brief van haar man werd retour afzender gestuurd. Schierbeek stak de brief ongeopend tussen de bladzijden van zijn dagboek. In de laatste aflevering van de filmserie, is te zien hoe kleindochter Louise Schierbeek deze brief meer dan 75 jaar later alsnog opent en op camera voorleest.

Filmlocaties

Enkele locaties waar gefilmd is, zijn bijvoorbeeld de Zeestraat, waar op nummer 76 het hoofdkwartier van de NSB zat, de schuilkelder in de Maststraat in Scheveningen, de bunker van Syess-Inquart op landgoed Clingendael, en op Ypenburg bij de oude landingsbaan van het vliegveld. Ook op Scheveningen en bij de moskee, voorheen synagoge, in de Wagenstraat zijn opnames gemaakt.

Te zien op You Tube

De serie wordt vanaf oktober wekelijks gepresenteerd op ons YouTube kanaal. Alle afleveringen zijn aan het eind van het jaar ook terug te vinden op de website van het archief.

Het dagboek dat in de serie buiten het archief te zien is, is een facsimile gemaakt door het restauratie atelier van het Haags Gemeentearchief.

Bronnen

Bij de totstandkoming van de serie is gebruik gemaakt van materiaal uit de collecties van Haags Gemeentearchief, waar nodig aangevuld met materiaal van andere instellingen, waaronder Beeld & Geluid, Nederlands Instituut voor Militaire Historie, NIOD, Bundesarchiv en Imperial War Museum.

Verhaallijn en scenario/teksten: Casper van Bohemen
Research: Anastasia Chiarella, Capser van Bohemen, Karen van Opstal
Productie: Ard van Rijn, Gerard Arkink (Dialoog Produkties)

Deze productie is mogelijk gemaakt met steun van Fonds 1818, het Mondriaan Fonds en Afdeling Citybranding van de gemeente Den Haag