Met de tentoonstelling ‘Den Haag Graffiti - van Tag tot Art’ laat het Haags Gemeentearchief bezoekers kijken door de ogen van de graffitiartiest. Het is de eerste tentoonstelling ooit gewijd aan graffiti in Den Haag, met meer dan 60, vaak niet eerder vertoonde foto's, en een samenwerking met de Haagse graffiti- en stencilartiest Marc Kersten.

De tentoonstelling is van 4 maart tot en met 3 juni te bekijken in De Galerij in de Tramtunnel bij halte Spui.

Tentoonstelling Den Haag Graffiti

In de nieuwe tentoonstelling van het Haags Gemeentearchief 'Den Haag Graffiti – van Tag tot Art’ maakt de bezoeker kennis met pieces, uitgebreide muurschilderingen, tags, de snelle handtekening van de graffitartist, en unieke blackbooks, de schetsboeken van de graffiti artiesten, vaak vol foto’s, ideeën voor pieces, schetsen en elkaars tags. Extra bijzonder is de locatie; de Haagse Tramtunnel sluit perfect aan bij het onderwerp.

Kunstvorm uit de jaren ‘80

Graffiti is een straatfenomeen waar vaak niet bij wordt stilgestaan, maar die ook niet uit het hedendaagse straatbeeld is weg te denken. Het is een kunstvorm die veelal wordt ervaren als vernieling of iets lelijks, maar in de tentoonstelling ‘Den Haag Graffiti - van Tag tot Art’ te zien is als een creatieve uiting van jongeren uit Den Haag vanaf eind jaren tachtig. Ze werkten daarbij met verschillende stijlen en maakten hun eigen typografieën.

Nieuwe lading voor het archiefmateriaal

Voor de samenstelling van de tentoonstelling maakte graffiti- en stencilartiest Marc Kersten gebruik van de straatnamencollectie van het Haags Gemeentearchief. Hij zocht hierin naar foto's waarop graffiti in straten te zien is. Het gaat hierbij om plekken waar niet veel bewoners kwamen en waar graffitiartiesten, vaak met gevaar voor eigen leven, hun werk maakten. De tentoonstelling geeft deze foto's een nieuwe lading, omdat ze oorspronkelijk nooit gemaakt zijn voor de graffiti die erop te zien is. Het biedt daarmee de bezoeker een unieke kijk op de stad door de ogen van de graffitiartiest.

Over Marc Kersten

Marc Kersten werkt aan een boek over het ontstaan van graffiti in Den Haag. Hij onderzoekt wanneer het schrijven op de muren begonnen is, plaatst dit in een sociale context en laat zien hoe deze subcultuur zich verder ontwikkeld heeft. De foto's die Marc gedurende de jaren hiervoor heeft verzameld zijn een combinatie van zijn eigen foto's en die uit de beeldcollectie van het Haags Gemeentearchief.