Onlangs kreeg het Haags Gemeentearchief van de familie Van Kleef een aantal 8 millimeter films die gemaakt zijn tussen 1938 en 1942 door Maurits van Kleef, eigenaar van slagerij Van Kleef op het Hobbemaplein. Dankzij de familie weten we wie de meeste mensen in de filmpjes zijn. Er is echter één filmpje waarvan niet bekend is welk gezin dit is. Herkent u deze mensen, en kunt u ons helpen om deze mensen hun namen te geven?

Filmspoel met een nog onbekende familie

Na het bekijken van alle films komt er één spoel tevoorschijn met beelden die de familie Van Kleef niet herkent. Het gaat om een gezin uit Den Haag.  Op de film staan twee kleine kinderen en een moeder. Verder zien we dat ze op pad gaan met de kinderwagen in Den Haag naar een stoffenwinkel op de hoek van de Wagenstraat en de Gedempte Gracht. Op de luifel staat 'Den Haag, S.J. De Groot, Delft'. Vermoedelijk horen de vrouw en de kinderen bij een werknemer of eigenaar van deze winkel. We zien later ook beelden van een man en een vrouw aan het werk in de stoffenwinkel.

Wie zijn de kinderen op deze stillWie zijn de kinderen op dit fragment uit de film?

Vleeshandelaar Maurits van Kleef

Maurits van Kleef (22-11-1905) was vleeshandelaar. Toen de oorlog uitbrak had hij een goedlopende 'vleeshouwerij' op het Hobbemaplein. Hij had ook een slagerij aan de Hoefkade. Van Kleef was getrouwd met Lena Boekdrukker (7-6-1909) en ze hadden samen twee kinderen. Omdat het gezin Joods was, werd het vanaf 1940 steeds moeilijker om zaken te doen. In juli 1942 werd Maurits opgepakt en opgesloten in het Oranjehotel in Scheveningen. Daar verbleef hij enige tijd om vervolgens getransporteerd te worden naar concentratiekamp Mauthausen in Oostenrijk. In een poging om te ontsnappen is Maurits van Kleef daar door de Duitsers doodgeschoten in november 1942. Hij was 36 jaar.

Maurits van Kleef staat rechts op deze still gefilmd op de veemarktMaurits van Kleef staat rechts op dit fragment, gefilmd op de veemarkt

Filmmateriaal van de Haagse Joodse gemeenschap

Wat Maurits nalaat zijn uren zelfgemaakte 8 millimeter films. Hij filmde vanaf 1938 veel van de Joodse gemeenschap in Den Haag. Voornamelijk vrolijke momenten in zijn leven; zijn kinderen, het strand, voetbalwedstrijden, familiefeesten, de slagerij en ook filmde hij een trouwerij. Bijzonder is dat hij ook tijdens de oorlog gewoon bleef filmen, zelfs nog tot vlak voor zijn arrestatie.

vrouw met kinderwagen bij stoffenwinkel De Groot in DelftVrouw met kinderwagen bij stoffenwinkel De Groot in de Wagenstraat

Nabestaanden en stoffenwinkel S.J. De Groot op de Wagenstraat/Gedempte Gracht

We hopen nabestaanden van de mensen op deze filmspoel te kunnen vinden zodat de film weer in de familie komt. Maar daarnaast zijn we ook benieuwd hoe deze spoel in de collectie van Maurits van Kleef terecht is gekomen. En weet iemand iets meer over stoffenwinkel S.J. De Groot?  We vragen ons af of er enig verband is tussen de families. De film komt uit de periode 1938-1942.

Medewerkers van stoffenwinkel De Groot in DelftMedewerkers van stoffenwinkel De Groot op een fragment uit de film

Schenking originele filmspoelen

De familie van Maurits van Kleef heeft na 80 jaar de originele filmspoelen geschonken aan het Haags Gemeentearchief. Tot voor kort lagen deze altijd bij hen thuis op zolder. Het Haags Gemeentearchief is blij met deze bijzondere schenking die weer nieuw licht werpt op Den Haag vlak voor en in de eerste jaren van de Tweede Wereldoorlog.

Mocht u iets weten over deze film of deze familie? Neem dan contact op met Helga Meijer, filmconservator bij het Haags Gemeentearchief via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.