Buurtwinkels bestaan vaak al tientallen jaren en zijn voor veel bewoners dé vaste plek voor hun dagelijkse boodschappen. Een icoon in de wijk. De plek waar men heen gaat voor gewoon even een praatje en waar iedereen elkaar kent. Geen grote winkelketens, maar de winkels waar de klant nog steeds centraal staat.

Het Haags Gemeentearchief wil de buurtwinkels van Den Haag portretteren. Buurtwinkels die al 20 jaar of langer in de wijk te vinden zijn, in alle delen van Den Haag. Via social media zijn oproepen geplaatst om onze inwoners te vragen welke buurtwinkels er volgens hen in aanmerking kwamen voor ons project. "Buurtwinkels, het kloppend hart van de wijk" is onlangs afgerond.

 

Berts Wielershop, fotograaf Robin Butter, 2023Berts Wielershop, Bert en Nico Graaf, fotograaf Robin Butter, 2023

Op bezoek bij Nico en Marisca Graaf

Het is ongewoon warm in november als de archivaris weer op de fiets zit richting Loosduinen. Via een oproep op social media kwam deze winkel naar voren om te spreken. Dus met flinke tegenwind, maar met de warme zon in de rug, begon vanaf het Spui de tocht naar de Arnold Spoelstraat. De archivaris heeft een afspraak met Nico en Marisca Graaf. Hoewel Nico eerst even verbaasd kijkt als hij hoort dat hij een afspraak heeft met het Haags Gemeentearchief, komt dochter Marisca vertellen dat de archivaris met haar mailcontact heeft gehad en dat het project over de buurtwinkel haar wel trok. 

Geschiedenis van de zaak

Na de uitleg over het project, kijkt Nico bedenkelijk. 'We hebben al jarenlang een buurtfunctie. Dat was al zo toen we nog in de Betje Wolffstraat zaten, maar op een nieuwe plek moet je dat nog maar zien te vinden. Toch was het vanaf dag 1 eigenlijk precies hetzelfde.', vertelt Nico. De winkel heeft eerst 54 jaar lang in de Betje Wolffstraat gezeten. Daarvoor was de grootvader van Nico de winkel in de Schoolstraat bij de Groenmarkt begonnen in 1951. In 1976 is Nico's vader een zaak begonnen in de Betje Wolffstraat. Nico zelf is in 1988 in de zaak gerold.

De vader van Nico heet Bert. Daar komt de naam van Bert's Wielershop vandaan. 'Mijn opa heette Nico, mijn vader heet Bert, ik heet Nico, maar mijn zoon heet ook Bert. Mijn vader was een monteur, mijn opa was een verkoper. Persoonlijk hou ik zelf ook meer van het verkopen dan de reparatie. Bij mijn opa werden heel veel fietsen verkocht, terwijl in de winkel van mijn vader meer de nadruk lag op de reparatie, de winkel was klein en deed hij de reparaties alleen. Mijn invloed op de zaak is dat ik de zaak groter heb gemaakt in de zin van ontwikkeling en we staan nu ook met meer mensen in de zaak.'

Wanneer de archivaris aan hem vraagt of hij zich nog iets herinnert uit de zaak van zijn grootvader, komt daar een opmerkelijk antwoord. Nico herinnert zich dat zijn grootvader een enorme vissenbak in de winkel had staan. 'Dat doe je tegenwoordig niet meer in een fietsenwinkel, de vierkante meters zijn natuurlijk ook een stuk duurder.'

Verhuizing naar Loosduinen

Op een gegeven moment moest de zaak weg omdat het pand gesloopt zou worden. Bijna 2 à 3 jaar lang is Nico opzoek geweest naar een locatie waar hij met de zaak naartoe wilde verhuizen. Hij keek zelfs naar panden in Voorburg en Leidschendam. 'Uiteindelijk voelde ik mij hier het meeste thuis.' Hij geeft aan dat hij de buurt vergelijkt met de Betje Wolffstraat alleen dan van 25 jaar geleden, gezellig publiek en met veel groeimogelijkheden. 'En er was natuurlijk plek voor een fietsenwinkel.', grapt hij. Veel oude klanten zijn meeverhuisd of komen speciaal voor Bert’s Wielershop naar hem toe. Ook heeft Nico klanten die generatie op generatie bij hem komen. 'Je kent dan de hele familiegeschiedenis, maar de klanten kennen die van ons natuurlijk ook.'

Trends

Het assortiment in de winkel is ook veranderd. Nico vertelt dat hij eerst altijd brommers en fietsen verkocht. Sinds een paar maanden is hij gestopt met de verkoop van brommers. ‘Onze scooter monteur ging na ruim 15 jaar trouwe dienst een ander mooi pad bewandelen. Erg jammer, maar voor zijn toekomst een goed besluit. Hij wilde helaas niet aan fietsen sleutelen, anders had ik hem graag bij Bert’s Wielershop willen houden’. Daarnaast is de markt veranderd en mensen willen gezonder leven. Een trend van dit moment is de elektrische fiets. De archivaris vraagt hem naar andere trends die hij in de afgelopen jaren voorbij heeft zien komen. 'De BMX was in één keer een hype, daarna de mountainbike, daarna ook de Sparta MET. Dat was een fiets met een luchtmotortje. De trends daarvoor weet ik eigenlijk niet meer. We hebben ook de werkplaats ingericht naar de tijd van nu. Vroeger werkte mijn vader niet met een computer. De boekhouding deed hij handmatig. We hadden nog geen pinapparaat. Sinds we hier in Loosduinen zitten is alles wel geautomatiseerd en dat werkt prettiger.'

Ondernemen in Corona-tijd

De archivaris vraagt of het de afgelopen twee jaar moeilijk is geweest. 'Ik denk dat het voor iedere ondernemer lastig is geweest, maar de tijd die er aan komt is waarschijnlijk nog moeilijker. Toch, daar waar het moeilijk is, liggen ook weer kansen. Tijdens Corona gingen mensen meer naar buiten en gingen ook meer fietsen. Dat was voor ons prettig. Het nadeel ervan was dat er alleen geen fietsen waren. De levertijd was toen een ramp. Wat ik zie is dat de mensen blijven fietsen en het ook echt leuk vinden. Ik ben zelf ook zo'n persoon. Ik had voor mijn elektrische fiets helemaal geen fiets. Ik hield helemaal niet van fietsen maar nu wel.', lacht Nico.

De vierde generatie aan het woord

Terwijl Nico en de archivaris in gesprek zijn, loopt Marisca door de zaak om de klanten te helpen. Af en toe komt ze bij het gesprek zitten, maar staat dan weer op om iemand te helpen. Wanneer de zaak even leeg is, krijgt de archivaris de kans om te vragen of het voor haar vanzelfsprekend was om ook in de zaak te werken. 'Nee.' Antwoordt Marisca eerlijk. 'Ik had net de stewardessen-opleiding in Rotterdam gedaan en toen kwam Corona. Ik heb toen wel mijn stage kunnen afmaken, en heb daar nog een aantal maanden twee dagen in de week gewerkt. Daarna heb ik de stap gezet om ZZP'er te worden in de reisbranche, maar al snel merkte ik dat er niets te doen en niets te verdienen was. Papa vroeg of ik bij hem alsjeblieft het papierwerk kon doen, omdat hij dat absoluut niet leuk vindt.' Vader en dochter beginnen beiden te lachen. Marisca moest in het begin wennen, het was namelijk niet echt haar eerste keuze om bij haar vader in de zaak te staan. ‘Zeker in het begin was de scheiding tussen prive en winkel moeilijk te vinden. 

Nu twee jaar later vullen we elkaar aan en hebben we aan 1 blik genoeg.’ Ook merkt ze dat haar vader stapjes terug doet en haar meer vrijheid geeft. Haar invloed op de zaak is het regelen van voornamelijk alles ‘achter de schermen. Van social media tot alle garantie aanvragen en van de inkoop en verkoop tot aan het beantwoorden van de mail. Nico legt uit dat Marisca de accessoires als helmen en regenpakken inkoopt. In de eerste instantie dacht Nico dat dat geen nut had. 'Dat zag ik toch verkeerd.', geeft Nico toe. Marisca verkoopt namelijk accessoires vrijwel aan de lopende band. Nico vindt dan ook een vrouw in de fietsenbranche een must. Naast dochter Marisca, werkt zoon Bert ook in de zaak. 'Hij werkt sinds kort in de werkplaats en hij heeft een fietsleasebedrijf dat hij draaiende houdt. Uiteraard hoop ik natuurlijk dat hij het net zo zijn draai vindt als de rest van het team.’ 

Toekomst

Op de vraag wat nog een droom van Nico voor de zaak zou zijn, antwoord Nico dat hij de zaak toch graag als merk zou zien. Misschien zelfs een eigen fietsenlijn laten maken. 'Ik weet van sommige klanten waar ze behoefte aan hebben en wat hun wensen zijn.' Nico glundert. Het sociale aspect van de zaak, dat vindt hij echt het leukst!Daarnaast vinden wij klantvriendelijkheid en service het belangrijkst. Ik weet zeker dat dat nog belangrijker zal worden in de toekomst!’ 


Wilt u met uw verhaal ook bijdragen aan de geschiedenis van Den Haag en al haar wijken? Neem dan contact op met het Haags Gemeentearchief via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., een van onze medewerkers neemt dan contact met u op.